Profilaktyka w odniesieniu do osteoporozy

kosci-1

Data aktualizacji: piątek, Marzec 17, 2017

Najbardziej znaczący wpływ na stan kości ma gospodarka wapniowo ? fosforanowa. Zapotrzebowanie na wapń związane jest również z wiekiem człowieka. Niestety, dane statystyczne wskazują, że w codziennej diecie Polacy pokrywają zaledwie pięćdziesiąt procent codziennego zapotrzebowania na wapń. Należy wiedzieć, jak się odżywiać, tym bardziej, że świadomość społeczna odnośnie osteoporozy jest niska. Optymalnym źródłem wapnia są mleko i jego przetwory. Osoby, które nie tolerują mleka powinny spożywać te bogate w laktazę, czyli enzym odpowiedzialny za trawienie mleka. Poleca się również regularnie zażywać kefiry i jogurty. Dzienne zapotrzebowanie na wapń zapewnić mogą na przykład: trzy szklanki mleka, trzy jogurty, czy też dwie szklanki mleka i dwa plasterki sera żółtego. Należy uważać na pokarmy takie jak szpinak lub te, które mają w sobie kwas szczawiowy, ponieważ ograniczają one wchłanianie wapnia.  Warto wiedzieć, że kiedy w diecie wystąpią niedobory wapnia, to organizm sam będzie pobierać go z kości, a to ściśle związane jest z ryzykiem wystąpienia osteoporozy. Także słusznie jest zapewniać sobie suplementację witaminą D. W okresie od czerwca do września powinno się z kolei wykorzystać siłę promieni słonecznych, które bezpośrednio wpływają na stan, w jakim znajduje się nasz organizm. Warto mieć na uwadze to, że używki, takie jak alkohol i tytoń również mogą przyczynić się do powstania osteoporozy. Wskazana jest systematyczna aktywność fizyczna, w celu wzmocnienia tkanki kostnej. Głównym leczeniem osteoporozy jest zapobieganie łamania kości. Realizowane jest to za pomocą zwiększenia masy kostnej i jej wstrzymywania jej ubytkowi. Istotna jest również poprawa wewnętrznej struktury kości. Należy również uzupełniać niedobór żywieniowy w postaci wapnia, witamin i białka. Należy również starać się być aktywną osobą, ponieważ brak ruchu może powodować nasilającą osteoporozę.